Ocak ayında yüzde 50 – 60 ciro kaybeden markalar için çözüm verimli mağazacılık

İkinci dalga salgın önlemleri nedeniyle perakende cirolarında Aralık’ta başlayan kan kaybının 2021’in ilk ayında da devam ettiğini bildiren BMD Başkanı Sinan Öncel:

 

Ocak ayında yüzde 50 – 60 ciro kaybeden  markalar için çözüm verimli mağazacılık

 

BMD’nin üyeleri arasında yaptığı ankete göre AVM’lerde neredeyse kapanan kadar yeni mağaza açıldığını vurgulayan Sinan Öncel, “Uygun lokasyonda uygun kiralama koşulları sunan, ‘adil ticaret’ ilkesi ile hareket eden, genel giderlerini şeffaf bir şekilde paylaşan, ‘kiracısı ile dost’ yatırımcılar için fırsatlar devam ediyor. Bir başka ifade ile AVM’lerde ‘tazminatsız erken fesih’ uygulamasını başlatmak için endişeye gerek olmadığı görülüyor” diye konuştu.

 

Perakende sektörünün cirolarında ikinci dalga salgın önlemleri nedeniyle Aralık ayında başlayan dramatik kan kaybı Ocak’ta da devam etti. Türkiye’nin önde gelen markaları Ocak ayını ortalamada yüzde 50 – 60  ciro kaybıyla kapattı.

 

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, hafta içi çalışma saatlerinin daraltılması ve hafta sonları sokak kısıtlaması nedeniyle markaların AVM mağazalarında alışveriş saatlerinin yüzde 60’ını kaybettiğini hatırlattı. AVM’lerin ziyaretçi trafiğinde yüzde 70’lere varan düşüş olduğunu bildiren Sinan Öncel, şöyle devam etti:

 

ZARAR EDEN MAĞAZA İÇİN TAZMİNATSIZ ERKEN ÇIKIŞTAN BAŞKA ÇÖZÜM GÖRÜNMÜYOR

 

“Üyelerimiz arasında yaptığımız yılın ilk anketine göre AVM mağazalarında Ocak ayı cirolarında ortalama yüzde 50 – 60 kayıp var. Diğer taraftan yeni yılla birlikte hammadde girdi maliyetleri ve diğer kalemler nedeniyle giderlerimizde önemli artışlar oldu. AVM’lerde cirosu zorunlu giderleri bile karşılayamayan mağaza sayısı her geçen ay daha da artıyor. Markalarımız bazı mağazalarda aylık cironun yüzde 10’unu genel gider olarak ödemek zorunda kalıyor. Bu durumda daha önce de ısrarla söylediğimiz gibi zarar eden mağazalarda markalarımıza bir defaya özel tazminatsız erken çıkış imkânı verilmesinin tek ve en adil çözüm olduğunu düşünüyoruz. Sayın Cumhurbaşkanımızın kiralamaların döviz yerine TL ile yapılmasını zorunlu hale getiren Ekim 2018’deki kararı, kiralama koşulları açısından tarihi bir dönüm noktası olmuştu. Normalleşmenin ne zaman sağlanacağını öngöremediğimiz bu salgın koşullarında da verimsiz mağazalardan verimli mağazalara geçişimize imkân verecek bir mevzuat değişikliğinin, markalarımız için önemli olduğunu düşünüyoruz.

 

ADİL TİCARET’ İLKESİ İLE HAREKET EDEN AVM’LERDE MAĞAZALAR BOŞ KALMIYOR

 

Sinan Öncel, bütün olumsuz koşullara rağmen markaların mevcut ekosistemi yaşatmak ve istihdamı korumak için fedakarlık yapmaya devam ettiğinin altını çizdi. Markalar için çözümün ‘verimli mağazacılık’ olduğunu vurgulayan Öncel, “2020’de üyelerimizinin yüzde 76’sı AVM’lerde mağaza

kapatırken yüzde 67’si yeni mağaza açtı. Bu yıl da üyelerimizin yüzde 73’ü AVM’lerde mağaza kapatmayı planlarken yüzde 69’u yeni mağaza açacağını beyan ediyor. BMD anketinde de görüldüğü

gibi AVM’lerde neredeyse kapanan kadar yeni mağaza açılıyor. Yani uygun lokasyonda uygun kiralama koşulları sunan, ‘adil ticaret’ ilkesi ile hareket eden, genel giderlerini şeffaf bir şekilde paylaşan, ‘kiracısı ile dost’ AVM yatırımcıları için fırsatlar devam ediyor. Bir başka ifade ile ‘tazminatsız erken fesih’ uygulamasını başlatmak için endişeye gerek olmadığı görülüyor” diye konuştu.