Organize perakende Şubat’ta kadınlar sayesinde nefes aldı

Markaların işletme sermayelerini koruyabilmeleri için cirolarını artırmaları gerektiğini vurgulayan BMD Başkanı Sinan Öncel, “Görece bir iyileşme olmakla birlikte Ocak’tan sonra Şubat’ta da markalarımızın çoğu beklenen ciroya ulaşamadı. Geçen ay 14 Şubat sevgililer günü nedeniyle sadece kadına yönelik giyim, kozmetik gibi ürün satışı yapan markalarımızın cirolarında ortalama yüzde 20-30’luk bir artış oldu” dedi.

 

Ham madde ve enerji maliyetlerine çözüm arayan organize perakende, Ocak’tan sonra Şubat ayında  da beklediği ciroya ulaşamadı. Sektör geçen ay ’14 Şubat’ etkisiyle kadınlara yönelik ürünlerin satış cirolarındaki artış sayesinde biraz nefes alabildi.

 

Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD) üyeleri arasında yaptığı ‘Şubat 2022 Anketi’,  Ocak’taki  büyük kaybın ardından ciroların geçen ay da toparlanamadığını ortaya koydu. Anketi değerlendiren BMD Başkanı Sinan Öncel, perakende cirolarının Ocak’ta geçen yılın Aralık ayına göre ortamala yüzde 20 daraldığını hatırlattı. Ciroların  Şubat’ta da beklenenin altında kaldığını bildiren Öncel, şöyle devam etti:

 

ELEKTRİK, KİRA VE ORTAK ALAN GİDERİNİN YANINDA ÜÇÜNCÜ MALİYET KALEMİ OLDU

“Ham madde ve navlun maliyetleri çok yüksek. Üstüne yılbaşından bu yana bir de elektirik maliyetleri eklendi. Elektrik AVM’lerde kira ve ortak alan giderinin yanında perakendeci için üçüncü büyük gider kalemi oldu. Bazı mağazalarda kiranın yüzde 15-20’si kadar elektrik faturası geliyor. Üstüne üstlük iki buçuk aydır istikrar kazanan döviz kurları yeniden yükselmeye başladı. Dolar 15 TL sınırına dayandı. Kurdaki hareket hemen ham madde maliyetlerine yansıyor. Dahası belirsizlik ortamında ham madde tedarikçisi peşin satışa döndüğü için üreticinin piyasa kredisi bitiyor. Yüksek maliyet nedeniyle kredi kullanamayan perakendecinin işletme sermayesini koruyabilmesi için ciroyu artırması gerekiyor. BMD üyelerimizin yarıya yakın bölümünü hazır giyim markalarımız oluşturuyor. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre Aralık’ta 16,6 milyar TL olan giyim ve aksesuar harcamaları, TÜFE’deki yüzde 11 artışa rağmen, Ocak’ta yüzde 18,5 düşüşle 13,7 milyar TL’ye gerilemişti. Kan kaybı erkek giyimde Şubat’ta da devam etti. Erkek giyim markalarımızın üçte ikisi Şubat’ta Ocak cirolarına bile ulaşamadı. Geçen ay 14 Şubat sevgililer günü nedeniyle sadece kadına yönelik giyim, kozmetik gibi markalarımızın cirolarında ortalamada  yüzde 20-30’luk bir artış oldu. Bir başka ifade ile perakende Şubat ayında kadınlar sayesinde biraz olsun nefes alabildi.”

 

Pandemide zor günler geçiren tedarik zincirinde Rusya-Ukrayna savaşı nedeniyle büyük belirsizlikler yaşandığını hatırlatan Sinan Öncel, son aylarda akaryakıt ve elektrik fiyatlarındaki artışın maliyetleri doğrudan yukarı çektiğini vurguladı. Öncel, “Bu tablonun uzun süre devam etmesi durumunda perakende sektöründe daralmaların yaşanması kaçınılmaz görünüyor” diye konuştu. 

 

 

 

AYDINLATMA METNİ
VERİ SAHİBİ BİLGİ TALEP VE BAŞVURU FORMU
ÇEREZ POLİTİKASI